Clean Rib Challenge ‘22

Haalbaarheid van schone coachboot onderzocht

Clean Rib Challenge ’22. Onder deze naam doen een aantal bedrijven in de maritieme sector uit de Drechtsteden een haalbaarheidsstudie naar een toekomstige Rib (rigid-hulled inflatable boat) die niet op fossiele brandstof vaart. Ook vier studenten van de TU Delft nemen deel aan dit onderzoek. Rib is de gangbare naam voor een snelle rubberboot, die door coaches in de zeilsport wordt gebruikt. Medio juli wordt het eindrapport verwacht.

‘Onze sport maakt gebruik van de wind en is dus in principe super-duurzaam. Maar bij een grote internationale zeilwedstrijd zoals het WK of de Olympische Spelen ligt de haven vol met honderden coachboten. Telkens als je de tank vol gooit met brandstof, doet het een beetje pijn.’ Dat zegt Jaap Zielhuis, hoofdcoach van TeamNL Zeilen. Op zijn initiatief is de Clean Rib Challenge ’22 ontstaan. Het getal verwijst naar 2022, het jaar waarin het WK zeilen in Den Haag wordt gehouden. Met duurzaamheid hoog in het vaandel, want dat is een speerpunt van de internationale zeilfederatie World Sailing.

 

Consortium

Voor de Clean Rib Challenge ’22 heeft het Sailing Innovation Centre in Den Haag samen met het Watersportverbond een consortium gesmeed. Via de Economic Development Board van de Drechtsteden doen Young Professionals van verschillende bedrijven mee aan de haalbaarheidsstudie: Veth Propulsion (Papendrecht, boegschroeven), Iv-Groep (ingenieursbureau, Papendrecht) en Oceanco (jachtenbouw, Alblasserdam). Ook scheepsbouwer Damen Shipyards is betrokken. Aan de studie doen bovendien vier studenten van de TU Delft mee in het kader van hun afstudeeronderzoek als bachelor Maritieme Techniek. Verder neemt het bedrijf De Stille Boot, gespecialiseerd in elektrisch varen, deel aan de Clean Rib Challenge ’22.

Vermogen en tijdsduur

De haalbaarheidsstudie gaat breder dan alleen elektrische aandrijving. De uitdaging is met name om te voldoen aan de eisen op het gebied van vermogen en tijdsduur. Zeker door het foilen (varen met draagvleugels) gaan zeilboten en surfers steeds sneller. En trainingen kunnen enkele uren in beslag nemen. Daarom worden onder andere ook opties zoals waterstof en foilen onderzocht.

Het Sailing Innovation Centre streeft er naar, in het geval van een positief resultaat, om de haalbaarheidsstudie te gebruiken voor het bedrijvenplan van Sportinnovator. Deze landelijke organisatie wil het bedrijfsleven stimuleren om structureel bij te dragen aan innovaties in de sport, onder andere via subsidies.

↓