H2C Boat: FAQ

Wat is een coachboot?

Coachboten zijn zogenaamde RIB’s of RHIB’s (rigid-hull inflatable boats – verstevigde rubberboten) uitgerust met een krachtige buitenboordmotor, die door coaches en trainers worden gebruikt bij wedstrijden en trainingen in de zeilsport.

Hoeveel coachboten zijn er?

De wereldtop in de Olympische klassen heeft ongeveer 400 coachboten in gebruik. Een groot deel daarvan vaart bijna dagelijks vanwege trainingen. Bij wedstrijden komen daar de boten voor organisatie, toeschouwers en hulpdiensten bij. In andere grote niet-Olympische maar wel internationale wedstrijdklassen varen naar schatting nog eens 700 coachboten. Daarnaast worden RIB’s veelvuldig gebruikt bij reddingsdiensten, offshore bedrijven (crew support), veiligheidsdiensten, defensie en pleziervaart.

Wat is het probleem van deze coachboten?

De buitenboordmotoren verbruiken veel brandstof en dat leidt tot uitstoot van kooldioxide (CO2), fijnstof en stikstofoxiden (NOx). De internationale zeilfederatie World Sailing heeft berekend dat alleen al tijdens een groot zeilevenement (Olympische Spelen of WK) de betrokken motorboten gezamenlijk 136.000 liter benzine en 17.000 liter diesel verbruiken. Dit komt neer op een CO2-uitstoot van ruim 560 ton. Dat is ongeveer evenveel als de uitstoot van 125 huishoudens per jaar bij een gemiddeld verbruik van gas en elektriciteit. Of als 22 vliegtuigen met 200 man aan boord op en neer van Londen naar Amsterdam.

Waarom nu een schone coachboot?

De internationale zeilfederatie World Sailing wil de uitstoot van de coachboten tijdens zeilevenementen de komende jaren in een aantal stappen verminderen. Uiteindelijk worden in 2030 alleen nog volledig emissieloze coachboten toegelaten tot grote wedstrijden. Het WK Zeilen 2023 wordt gehouden in Den Haag/Scheveningen. Een mooie kans voor Nederland om daar een schone coachboot te presenteren.

Elektrisch varen kan toch al?

Een coachboot heeft snelheid nodig om zeilboten bij te houden, is vaak vele uren op zee en moet in voorkomende gevallen zeilers en boot veilig aan wal brengen. De bestaande accu’s kunnen daarvoor onvoldoende vermogen en bedrijfstijd leveren. Elektrisch varen blijft in de zeilsport beperkt tot binnenwater en kortere sessies.

Hoe zit het met varen op waterstof?

Er lopen diverse onderzoeken en experimenten met varen op waterstof, bijvoorbeeld voor de binnenvaart en voor de watertaxi’s in Rotterdam. Maar voor de coachboten gelden specifieke eisen, zoals het vermogen en de lange duur van gebruik. Op zee, met flinke golven en in zout water. En de boot mag niet te groot of te zwaar zijn. Kennis opdoen is voor de betrokken bedrijven een belangrijk argument om te participeren in het project H2 Coach Boat.

Waar halen we straks waterstof voor de H2 Coach Boat?

Nu wordt waterstof nog vaak gemaakt met behulp van fossiele brandstof, bijvoorbeeld aardgas. Dat heet grijze waterstof, of blauwe waterstof bij afvang en opslag van de uitstoot. In de toekomst zal steeds meer groene waterstof worden geproduceerd uit water, door middel van elektrolyse. Het project H2 Coach Boat wil bij het WK Zeilen 2023 ook de infrastructuur realiseren om waterstof te tanken. Het prototype draait op groene waterstof. In de haven van Den Helder is ook groene waterstof voorzien.

Founders

Supported by

 

↓