H2 Coach Boat in nieuw vaarwater

Het project H2 Coach Boat, de ontwikkeling van een snelle rubberboot op waterstof voor coaches in de zeilsport, krijgt subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt onderdeel van de zogenaamde Proeftuin Den Helder. Ook zijn nieuwe sponsors gevonden en is een bedrijf in oprichting dat de boot op de markt gaat brengen. Eind van dit jaar komt daarmee een eind aan de betrokkenheid van het Sailing Innovation Centre bij dit project.

Zware motoren

In 2018 ging dit project van start, op initiatief van Jaap Zielhuis, hoofdcoach van het Watersportverbond. Hij vond het tijd voor de in principe schone zeilsport om afscheid te nemen van de vervuilende coachboten met hun zware motoren op brandstof. Het Sailing Innovation Centre pakte dit idee op en smeedde een consortium van samenwerkende partijen. Het concept kwam positief uit de bus bij een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek en de studies die daarop volgden.

 

Varend prototype

Begin dit jaar werd het startschot gegeven voor de daadwerkelijke bouw van een prototype, dat nu binnen enkele maanden klaar zal zijn voor de eerste vaart. Voor de volgende stap wordt het project ondergebracht bij de Proeftuin Den Helder, met subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), een agentschap van de ministeries van Economische Zaken en van Landbouw dat duurzame projecten met goede economische mogelijkheden steunt. Daarnaast dragen jachtenbouwer Wajer Yachts, het Watersportverbond als eindgebruiker en de Rijksrederij financieel bij en steken de partners van het consortium er menskracht in. Dat zijn de bedrijven Koedood, HyFly , Habbeké en De Stille Boot, plus de TU Delft als kennisinstelling. Torqeedo en Intelligent Energy leveren, naast elektrische motor, accu en brandstofcellen, kennis en expertise. Met deze stap neemt het Sailing Innovation Centre eind dit jaar afscheid van de rol van coördinator en projectleider.

 

WK Zeilen 2023

Inmiddels vinden ook gesprekken plaats met investeerders voor een nieuwe onderneming die de boot commercieel op de markt moet brengen, met als doel in ieder geval varende boten op het WK Zeilen in 2023, dat in Den Haag gaat plaatsvinden. Ook zijn andere toepassingen in beeld. Daarnaast wordt gedacht aan eventuele doorontwikkeling naar een foilende boot (met draagvleugels).

↓