Subsidie aangevraagd voor ontwikkeling schone coachboot

Onder de naam Clean Rib wil een consortium van vijf partijen een schone coachboot voor de zeilsport gaan ontwikkelen, met een aandrijving gebaseerd op waterstof in combinatie met elektriciteit. Voor de bouw van een prototype is een subsidie aangevraagd bij het programma van Sportinnovator om bedrijven te betrekken bij innovaties in de sport.

 

Bij wedstrijdzeilen varen coaches in een zogenaamde rigid-hull inflatable boat (Rib), een rubberboot versterkt met een skelet uit hout, metaal of kunststof en voorzien van een krachtige buitenboordmotor. Het was Jaap Zielhuis, hoofdcoach bij het Watersportverbond, die het idee lanceerde om in Nederland een schone versie te ontwikkelen. Dit sluit aan bij de plannen van de koepelorganisatie World Sailing om in 2030 bij grote wedstrijden alleen nog emissieloze coachboten toe te laten.

Eerder dit jaar is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door vier studenten van de TU Delft, in samenwerking met enkele bedrijven uit de marine sector die zijn aangesloten bij de de Economic Development Board van de Drechtsteden. Daaruit is gebleken dat er zowel technisch als economisch mogelijkheden zijn voor een schone coachboot. Het consortium dat de plannen verder wil uitwerken bestaat uit de bedrijven Koedood (scheepsmotoren, Hendrik Ido Ambacht), Habbeké Shipyard (aluminium boten, Hoorn), de TU Delft, het Sailing Innovation Centre en het Watersportverbond. Daarnaast zijn enkele andere partijen betrokken zoals Oceanco (jachtenbouw, Alblasserdam), Pieter Lantermans (constructie, Heerenveen) en De Stille Boot (elektrisch varen, Heeg).

Het is de bedoeling om een varend prototype te presenteren op het WK Zeilen 2022 dat wordt gehouden in Scheveningen. Ook een infrastructuur voor het ‘tanken’ van waterstof tijdens dat evenement is onderdeel van het plan. Voor het eind van dit jaar komt er uitsluitsel over de toekenning van de Sportinnovator-subsidie. Inmiddels heeft de gemeente Den Haag een bijdrage van bijna 30.000 euro toegezegd gekregen van Innovation Quarter om in het Fieldlab Northsea Innovations alvast te starten met een deelproject om de aandrijflijn van de Clean Rib te ontwikkelen.

↓